esports

Disney har fortfarande inte återfått investeringarna i Disneyland Paris efter 30 år

Under en period av 30 år har Disney investerat 4,2 miljarder dollar i Disneyland Paris, och man skulle kunna tro att det vore en lönsam satsning eftersom resorten enligt ny analys (från The Guardian) är den bäst presterande internationella utposten.

Men ändå har Disney fortfarande inte återvunnit denna investering. Analysen visar att intäkterna under räkenskapsåret 2025 nådde rekordhöga 4 miljarder dollar, och rörelseresultatet steg till 304 miljoner dollar.

Så varför har Disney inte fått tillbaka sina investeringar? Analysen visar att den ursprungliga finansieringen fortfarande är ett problem. Det mesta av byggandet 1992 finansierades genom låneskulder snarare än med Disneys egna pengar, och de varnades redan året därpå för att lånens finansiella struktur hotade företagets överlevnad.

Besöksantalet har inte alltid varit så bra heller, då parken prioriterar engelska framför franska och har höga biljettpriser.

Ändå förväntas parken så småningom gå jämnt ut och återfå de stora investeringar Disney har lagt i parken.

Originalquelle: www.gamereactor.se →